V poslední době je elektronická evidence tržeb (zkráceně EET) velmi častým tématem v médiích. Hlavně kvůli tomu, že druhá vlna EET je již za dveřmi. Po restauracích a ubytovacích zařízeních, které se k EET musely registrovat k 1.12.2016, budou nyní, k 1.3.2017 nuceni se registrovat maloobchodníci a velkoobchodníci.
Kdo tímto maloobchodníkem, či velkoobchodníkem, z hlediska zákona je?
Jedná se o obchody, které přeprodávají zboží. Toto zboží nijak neupravují, pouze si na něj nasadí marži. Tedy obchodníkem, který spadá do této vlny EET, není výrobce, který prodává vlastní výrobky, i prostřednictvím e-shopu. Naopak do této vlny spadají zprostředkovatelé maloobchodu či velkoobchodu, byť jde prakticky o zprostředkovací službu (a služby jako takové jsou předmětem třetí a čtvrté vlny EET). Obecně služby, občerstvení a výrobci se tedy registrují až 1.3.2018, respektive 1.6.2018.
K EET obecně je nucen se registrovat každý, kdo podniká a přijímá platby v hotovosti či kartou, i třeba jen zálohy. Pakliže přijímáte platby na dobírku, je potřeba vyřešit, kam doběrečné přijde. Pakliže bude připsáno na účet, EET nepodléhá, pakliže bude odevzdáno v hotovosti do ruky, EET podléhá. Zahraniční subjekty na území ČR se musí řídit platnými zákony ČR, tedy i zákonem o EET. Pokud zahraniční subjekt na našem území prodává např. přes e-shop, ve stánku či v kamenné prodejně, je povinen evidovat všechny své tržby, které byly přijaty jiným způsobem než bankovním převodem.
Jsou nějaké výjimky z EET?
Výjimek z EET je velmi málo: jednou z nich je tzv. ojedinělý příjem. Například prodáte-li v hotovosti nějaký svůj obchodní majetek, který již nebudete dále využívat. Nebo napíšete-li článek, inkasujete autorský honorář v hotovosti, ale váš předmět podnikání přitom není psaní článků. Samozřejmě všechny platby mezd, kdy zaměstnavatel platí svému zaměstnanci v hotovosti také nejsou předmětem EET, nejde o podnikání, ale o zaměstnání. Jednou z dalších výjimek je i ostatní příjem, což je třeba prodej zemědělského přebytku, kdy si pěstujete především pro vlastní potřebu. Tedy takový příjem, který se neopakuje pravidelně a je nahodilý. Další výjimka je prodej z automatů bez lidské obsluhy.
Jednou z posledních výjimek jsou pak příjmy obecně prospěšných poplatníků, tedy takových poplatníků, kteří nebyli založeni za účelem tvoření zisku v podnikání. Zde je problematika trochu složitější a je potřeba řešit konkrétní situaci toho kterého poplatníka. Všechny výše uvedené výjimky jsou tak říkajíc ze sféry komerční, jedna velká výjimka z EET jsou pak platby státní. Dá se zobecnit, že platby, které přijímá stát či obec, i když třeba provozuje pohostinství, EET nepodléhají.
Jak se dozvím, jestli se mě EET týká?
Pakliže se vás EET týká a vy si nejste jisti ve které fázi, doporučuji si především zjistit statistický kód vašeho podnikání (klasifikace NACE) zde. Na základě Vašeho zjištění se pak dozvíte zde, která vlna se týká přímo vás.
Pokud máte souběh dvou činností a každá z těchto činností by podléhala jiné fázi, je potřeba si nejdřív ujasnit, zda nejde o tzv. Minoritní činnost. Ta se definuje tehdy, když se jedná o činnost, kdy tržby nejsou realizovány v samostatné provozovně, tedy činnost je realizována ve stejné provozovně jako činnost hlavní. Zároveň tržby (nikoliv zisk) z této činnosti tvoří maximálně 49 % z celkových plateb této provozovny a současně v této provozovně nepřevyšují částku 175 000 Kč.
Pakliže by tato minoritní činnost podléhala EET dříve než činnost hlavní, můžete ji k EET evidovat až s činností hlavní. Pakliže máte souběh činností (z nichž každá podléhá jiné fázi EET) a ani jedna z činností nevykazuje známky činnosti minoritní, musíte je evidovat samostatně.
Důležitým krokem je pak zaevidování se na místně příslušném Finančním úřadu, což lze buď osobně, či elektronicky prostřednictvím datové schránky, a obdržení autentizačních údajů. Podrobně je to popsáno zde.
Co mám dělat v případě, kdy nejsem připojen k internetu?
Existují poplatníci, kteří nejsou schopni být neustále připojeni na internet, třeba kvůli tomu, že jezdí obchodovat do odlehlých oblastí nepokrytých signálem. Pakliže jste takovým obchodníkem, můžete svůj místně příslušný Finanční úřad zažádat o tzv. Zjednodušený režim. Žádost sice nemá žádný předepsaný formulář, nicméně doporučuji v této žádosti své podnikání popsat velice podobně, aby vás Finanční úřad nevyzýval k doplnění údajů, třeba i několikrát a aby Vaše žádost byla nakonec posouzena kladně.
Jak vybrat správně EET pokladnu?
Důležitým krokem, který se může samozřejmě odehrávat souběžně s žádostí o autentizační údaje, je výběr správného EET elektronického zařízení. Zde je potřeba hlavně mít na paměti, že nejlevnější zařízení nemusí být dostačující a že každý obor podnikání podléhající EET má své specifické podmínky. Lze to přirovnat k tomu, že každý z nás má jiné nároky například na automobil, či na mobilní telefon. Tady tedy neexistuje žádné jednoznačné doporučení či odpověď, je potřeba se na trhu porozhlédnout a oslovit i více dodavatelů elektronického zařízení a hlavně jim specifikovat své konktrétní požadavky. Většina solidních dodavatelů je s problematikou EET velice dobře obeznámena a dokáží sami upozornit na další aspekty a vůbec s EET poradit.
Také je potřeba upozornit, na náležitosti EET dokladu, který se z takové pokladny tiskne. Je to především identifikace EET poplatníka, tedy název, IČO, DIČ (a to i v případě, že poplatník není plátcem DPH), označení provozovny, označení pokladního zařízení, pořadové číslo účtenky, datum a čas účtenky, celkovou částku tržby, bezpečnostní kód poplatníka (BKP), fiskální identifikační kód účtenky (FIK) a údaj, zda se tržba eviduje v běžném nebo zjednodušeném režimu. Důležité je také vědět, že standartní EET účtenka nenahrazuje DPH doklad, ani doklad o platbě kartou, či doklad o koupi a záruce z hlediska ČOI. Tedy je dobré mít natolik sofistikované pokladní zařízení, aby zvládlo tyto účtenky sdružit v jednu, která bude vyhovovat všem předpisům. V opačném případě budete nuceni vydávat každou účtenku samostatně tak, aby vyhovovala svému konkrétnímu předpisu!
Na co dalšího si musím vzhledem k EET dát pozor?
Poplatník je také nucen označit svou provozovnu (ať již se jedná o kamenný obchod, stánek či virtuální provozovnu v podobě e-shopu) informačním sdělením s tímto obsahem:
„Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“, eviduje-li podnikatel v daném pokladním místě tržby v běžném režimu. Nebo „Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Příjemce tržby eviduje tržby ve zjednodušeném režimu, tzn. je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně nejpozději do 5 dnů.“, eviduje-li podnikatel v daném pokladním místě tržby ve zjednodušeném režimu.
Na koho se mohu v dotazech k EET obrátit?
Pakliže máte jakékoliv pochybnosti a nejste si jisti, zda do EET nespadáte či nespadáte, v jaké vlně tam spadáte a podobné dotazy, doporučuji zažádat svého správce daně o tzv. Závazné posouzení. Toto posouzení je zpoplatněno 1 000,- Kč (je to poplatek za každý jeden výrok správce, tedy to může být i více) a správce daně má na vyjádření 3 měsíce. Toto posouzení je nezpochybnitelné.
Pakliže Vám stačí vyjádření neoficiální, či si nevíte rady s něčím jednodušším v souvislosti s EET, byla zřízena infolinka 225 092 392, kde vám vaše dotazy zodpoví v každý všední den mezi 9.00 a 17.00 hodinou. Veškeré důležité informace také najdete na webu. Zřizovatelem obojího (jak infolinky, tak webu) je pak Finanční správa ČR a Ministerstvo financí ČR.
Co přináší EET pro prodej na trzích?
Na konci je důležité upozornit, že pakliže jste prodejcem na trhu, tak provozovatel trhu v žádném případě nemůže nést zodpovědnost za vás a vaše EET. Tedy pokud EET podléháte, přesto se k němu neregistrujete, či uděláte jiné pochybení v souvislosti s EET (a finanční orgán to při namátkové kontrole na trhu zjistí), je to jen a jen vaše zodpovědnost. Stejně tak si sami musíte zajistit internetové připojení a případné připojení k elektřině, nejen na trzích. Provozovatel trhu vám v tomto směru může vyjít vstříc, ale zodpovědnost je opět jen na vás.
Na závěr vám přeji hodně štěstí v dalším podnikání.
Článek zpracovala účetní Soňa Vojáčková.