Před čtyřmi lety, 24. 4. 2013, se zřítila bangladéšská oděvní továrna Rhana Plaza, v jejíchž troskách zahynulo více než tisíc lidí a více než dva tisíce bylo zraněno. Budova byla původně kolaudováno jako administrativní, načerno ovšem byla postavena další dvě patra, ve kterých se šilo. Stěny neunesly vibrace šicích strojů a budova se sesunula k zemi. Od výroby v této továrně se následně většina oděvních značek začala s okamžitou platností distancovat. Ukázalo se ale, že právě některé z nich v továrně šily, aniž by o tom věděly.
Jak je to možné?
Dodavatelský řetězec módního průmyslu je dnes zcela netransparentní. 50 % oděvních značek dnes neví, kde se vyrábí jejich oblečení a až 85 % neví, odkud pochází materiál na jeho výrobu (Fashion Revolution Report, 2015). Je to především proto, že většina oděvních značek zadává své zakázky přes prostředníky, kteří je pak dále distribuují. Díky tomuto složitému modelu, kdy pravá ruka neví, co dělá levá, pak naším očím zůstávají skryty všechny negativní problémy, které současné fungování módního světa představuje – obrovské znečištění a spotřeba pitné vody, chemizace, nesmyslná produkce skleníkových plynů, podmínky pracovního práva v zemích třetího světa, problematika textilního odpadu a další.
Tkalcovna MILETA
Proto vznikla Fashion Revolution, mezinárodní kampaň, která usiluje o lepší a transparentnější módní průmysl, kampaň, která usiluje o to, aby se podobné tragédie již neopakovaly, aby se snižovaly všechny výše popsané závažné negativní dopady módy na naše životní prostředí i společnost. Kampaň, která motivuje oděvní značky, aby do jedné ukázaly, že nemají co skrývat, aby odkryly svůj dodavatelský řetězec. Transparentnost je totiž vnímána jako nástroj udržitelnosti a netýká se pouze nadnárodních oděvních gigantů. Aby se módní průmysl mohl stát uvědomělejší a životu příznivější aktivitou, je třeba transparentnost na jakékoli úrovni. U velkých i malých.
Playbag Zdena Domokošová šije koženou brašnu Craft Logger
A proto Fashion Revolution a její český tým spojuje síly s MINTem.
MINT market je místem setkávání lokálních tvůrců a značek a jejich zákazníků. Je místem, které sdružuje ty, kteří se snaží tvořit módu jinak. Lokálně – to především. Kdo ale skutečně stojí za každým produktem, který značky nabízejí, odkud pochází materiál na jeho výrobu, odkud jednotlivé komponenty?
JAIN & KŘÍŽ Výroba raznic na základě kresby v indickém státe Uttar Pradesh.
“Člověk je veliký tím, že pociťuje odpovědnost. Odpovědnost tak trochu za osud lidí, v dosahu své činnosti.”
(Antoine de Saint – Exupéry)
Módní průmysl stojí na prahu změny. A začíná to vnímat i spotřebitel. Vaše tvorba už by tak dávno neměla být jen o produktu samotném. Vaše tvorba by měla zhmotňovat určitý názor, filozofii, životní postoj. Musíte mít příběh, odlišit se, umět zaujmout, mít dlouhodobou vizi, být upřímný, být autentický, tvořit módu s přesahem, módu, která promlouvá a kultivuje. Vás, vaše zákazníky, okolní svět. Módu, která má čisté svědomí.
Dílna Playbag
Fashion Revolution je platformou, která je Vám v tomto směru maximálně k dispozici. Podpora z naší strany směrem k Vám je všeobjímající. Sledujte tak, co všechno pro Vás společně s MINTem chystáme.
Zodpovědně a s láskou už od samého začátku. Tak, jak by to mělo být.
Zuza Ryšavá, Veronika Blabla, Magda Zachová
Veronika Blabla Hubková, FASHION REVOLUTION CZECH REPUBLIC