Produktová fotografie pro začátečníky a mírně pokročilé: 15 tipů, které vám pomohou

08.09.23 0:00 | VeveRaw

V přehledu najdete základní rady a doporučení pro produktovou fotografii, které jsou určené především začínajícím a mírně pokročilým fotografům. Dobrá fotka zkrátka prodává a v případě prodeje designových kousků to platí dvojnásob. Proto jsem pro vás dala dohromady 15 tipů, jak zlepšit své produktové fotografie.

Fotovýbava - co doopravdy potřebujete do začátku

Začneme tím nejpodstatnějším - čím vlastně fotit a jak moc musíte investovat do celé fotovýbavy. Rovnou vylučte levné digitální kompakty, na nich dobrou fotku neuděláte. A nic není větší škoda, než když se vám podaří krásně zachytit modelku i produkt, ale celé je to nějaké rozmazané a zamlžené. Zároveň ale na produktovou fotografii nutně nepotřebujete poslední výkřik fototechniky. Produktová fotografie se typicky fotí za dobrého světla, ať už umělého či přirozeného a to zvládnou i nižší třídy zrcadlovek a bezzrcadlovek. Opravdu skvělé je, když váš fotoaparát má zabudovanou stabilizaci. Díky ní totiž vaše fotografie budou perfektně ostré. Pokud nejste plátci DPH, můžete se podívat i po bazarové technice. V Česku funguje skvělý bazarový server pro fototechniku www.paladix.cz. Fotit samozřejmě můžete i na mobil s velmi kvalitním fotoaparátem. 

Výběr objektivu je na delší povídání. Obecně pro focení postav si vystačíte s cenově dostupnými objektivy o ohniskové vzdálenosti 50 nebo 35mm. Dobře poslouží i kvalitní zoom. Ten ale doporučuji vybrat takový, který má stabilní světelnost při různých ohniscích. Světelnost není pro produktovou fotografii až tak důležitá, protože chcete mít své produkty celé zaostřené. Pro focení drobností jako jsou šperky oceníte makroobjektiv. Pokud se na nákup makroobjektivu ještě finančně necítíte, při porovnání objektivů se dívejte na minimální vzdálenost fotografovaného předmětu od objektivu - čím méně, tím lépe.

Pro focení v exteriéru si pro začátek vystačíte s fotoaparátem,  asistentem s odraznou deskou, případně systémovým bleskem. Blesk zabudovaný ve fotoaparátu je pro produktové focení v podstatě nepoužitelný.

Pro focení na modelce v ateliéru budete potřebovat fotopozadí upevněné buď napevno na zeď nebo na stativy. Já většinou používám papírové bílé pozadí. Pokud chcete dosáhnout opravdu bílého pozadí za modelkou, musíte za modelku do stran umístit ideálně dvě světla, která budou svítit jenom na pozadí.

Pro focení produktů na bílém pozadí je skvělý fotostůl. Skrz jeho bílou nekonečnou desku prosvítí světlo, můžete tedy jedno své světlo umístit pod desku směrem nahoru. Díky tomu budete mít opravdu čistě bílé pozadí. Fotostůl můžete doplnit o fotostan, který koupíte na Aliexpressu za pár korun.  

Na závěr jsem si nechala světla. Volit můžete ze zábleskových světel, která zablesknou ve chvíli, kdy zmáčknete spoušť a z trvalých led světel, které vám umožní lépe si modelovat scénu, upravovat barvu světla a také je můžete používat pro natáčení videa. Na focení menších předmětů, šperků či tašek vám budou stačit dvě světla (jako minimum) s menším výkonem. Na focení modelky na čistě bílém pozadí potřebujete minimálně čtyři světla. Samotná světla poskytují tvrdé světlo - a také tvrdé stíny. Pokud budete fotit pouze ve fotostanu, tak to nevadí, protože jeho látkové stěny světlo rozptýlí. Jinak ale potřebujete ke každému světlu upevnit bílý deštník nebo softbox. 

Při focení skleněných nebo pryskyřicových předmětů, které dělají odlesky, se vám bude hodit polarizační cirkulární filtr.

Dej tam RAW!

Pokud to váš fotoaparát umožňuje, nastavte si jako výstup formát RAW namísto jpg. RAW obsahuje mnohem více dat, která se vám při následných úpravách budou hodit. Doporučuji nefotit na automat, ale zvolit alespoň poloautomatický režim. Já fotím na manuál, protože mi umožňuje mít plnou kontrolou nad závěrkou, clonou, ISO a bodem ostření.

Nakreslete si to!

Improvizované focení je skvělá věc, ale pro focení produktů je základem mít plán. Rozmyslete si, co chcete fotit a jak si přejete, aby produkt na fotografii vyzníval. Jaká má být nálada fotky? Komu je určená? Pokud se rozhodnete jít cestou klasické produktové fotografie s bílým nebo černým pozadím, tak to máte jednoduché. Jestli ale plánujete fotit venku nebo v interiéru, je dobré se jít na místo podívat předem. Hodně vám pomůže, pokud načrtnete svoji představu výsledné fotografie na papír. Dobrá příprava vám ušetří čas při samotném focení a dodá vám na klidu a sebevědomí. 

Najděte si vizážistku a kadeřnici

Investice do vizážistky a kadeřnice se vám vyplatí. Sebekrásnější modelka potřebuje upravit vlasy a obličej. Když budete mít štěstí, najdete vizážistu i kadeřnici v jednom na dlouhodobou spolupráci. 

Bez žehličky ani ránu

Nedá se nic dělat, pokud chcete prodávat své oblečení, musíte ho vyžehlit. Povedenou fotku úplně shodí, když má modelka na sobě zmuchlanou halenku. A na žehličku nezapomeňte ani v případě, že jako pozadí používáte nějaký textil.

Na modelce záleží

Výběr modela či modelky je zásadní věc. Měl by splňovat základní estetická kritéria, chtít se fotit, být uvolněný a celkově se hodit k vašemu produktu. Pokud máte problém někoho najít, zkuste internetová fóra o focení - zajímá vás tzv. TFP, kdy model dostane za focení fotografie k dispozici. Takže s ním uděláte pár osobních fotografií navíc a nejen že máte vyřešeného modela, ale navíc se komplexněji pocvičíte ve focení. Případně můžete modela odměnit vaším produktem.

Pokud fotíte oblečení, čepice či šály, měli byste fotit na modelovi či modelce v podstatě VŽDY. Fotografie oblečení na figurínách a stojanech, případně jen tak položené na stole, prostě (čest výjímkám) nevypadají dobře.

Hledání přirozené pózy a výrazu

Výraz modela či modelky musí odpovídat jeho póze, produktu i náladě fotky. Nebojte se udělat hodně fotografií, ať máte z čeho vybírat.

Pózování modela nebo modelky není tak snadná disciplína, jak by se mohlo zdát. Doporučuji spíše se držet jednoduchých, přirozených póz. Pro inspiraci se můžete podívat na Pinterest, kde najdete spoustu zajímavých póz, které pak stačí názorně předvést modelce nebo modelovi. Dávejte pozor na “pahýly” rukou a nohou, “amputované” končetiny, druhou bradu a nelichotivé pózy. 

Všechno není dobré brát s nadhledem

Když fotíte postavu, foťte ji cca z výše vaší hrudi až pasu, ať nedochází k deformaci těla. Samozřejmě i z podhledu nebo nadhledu mohou vzniknout úžasné fotografie, ale pro začátek se držte přirozeného úhlu. 

Myslete na pozadí!

Dobře si promyslete, co použijete jako pozadí. Pro focení osob si dávejte pozor, co je vidět na pozadí. Zkontrolujte, jestli modelce nevyrůstá z hlavy větev či jestli v záběru není něco rušivého.

Pokud fotíte menší předměty, mohla by se vám hodit bílá a černá akrylátová deska, různé přírodniny, hezká dřevěná deska a podobně. Vždy přemýšlejte nad celkovým vyzněním. 

Světlo vidět!

Naučte se vidět světlo. Při focení v přirozeném světle si zkuste modela nebo modelku otáčet a při tom sledovat, jak se mění světlo dopadající na jeho tvář a na produkt. 

Úplně se vyhněte focení na přímém slunku. Pokud už musíte fotit přes poledne, vyhledejte stín. Vezměte si s sebou pomocníka a odraznou desku. Světlo pak můžete hezky směrovat do obličeje nebo ho naopak odstiňovat. Na focení se dobře hodí zatažená obloha, která vám dá krásně rozptýlené světlo bez velkých stínů. 

Pokud se chcete trefit do ranní nebo večerní zlaté hodinky, doporučuji si stáhnout do mobilu apku Golden Hour, která vám ukáže, v kolik se na ni dnes můžete nachystat.

Postproces všechno zachrání. Nebo ne?

Věřte mi, takřka vždy se vyplatí vyfotit fotku nejlépe, jak je možné a nespoléhat na následný postproces. Retušování je skvělá věc, ale stojí hodně času a nemusí se vždycky povést. Tím vás nechci odrazovat od postprocesu, bez toho se produktová fotografie dělat takřka nedá. Já pracuji ve Photoshopu - aktuálně ve verzi beta. Beta nabízí nové nebo výrazně vylepšené nástroje, které využívají umělou inteligenci a značně zrychlují a ulehčují retuš, maskování. Zajímavá je možnost generativní výplně vybrané části obrazu, ve které můžete textově zadat, co tam má být.

Ohledně postprocesu pro vás mám jeden tip - pokud se vám nezdá finanční politika Photoshopu, zkuste se podívat na jiný profesionální program - Affinity. Jeho cenovka se pohybuje kolem velmi přijatelných 1500 Kč. 

Zelená pleť aneb modelka po otravě

Při focení modelky v zeleni dávejte pozor na její zelenou pleť, která vznikne odrazem světla od zeleně kolem. Při focení si toho nevšimnete, protože náš mozek barevnou změnu vyrovná. Na fotografii ale pak budete mít modelku jako po otravě něčím nedobrým. Řešení jsou dvě - vyhněte se focení přímo v zeleni, které se může odrážet na modelku. Například ji posuňte na dlažbu. Nebo můžete zelenou barvu upravit při postprocesu. 

Ořez ano, ale s mírou

Produktová fotografie je tak trochu boj o místo - chceme, aby byl na fotografii co nejvíce vidět produkt, ale zároveň aby fotografie byla vyvážená. Fotografie hračky s ručkou dítěte je skvělý nápad, protože hezky ukáže velikost produktu. Náramek na ruce, od které jste uřízli dlaň i s prsty už tak dobrý nápad není, protože končetina bude vypadat jako nevábný pahýl. Soustřeďte se na celkovou harmonii fotografie a zvolte ořez pečlivě a citlivě. 

Sukně na modelce nejspíš nebude vypadat dobře, když ji natěsno oříznete, aby zabírala celou plochu. V tomto případě bude lepší zahrnout do ořezu celou postavu nebo alespoň významně rozšířit ořez.

Neořezávejte modelku v kloubech, vypadá to nehezky. 

Tipy na sebevzdělávání

Sebevzdělávání není nikdy dost. Knih, kurzů a článků je opravdu široký výběr. Pokud pro vás není problém angličtina, mohu vám doporučit skvělý kanál https://phlearn.com/, 

na kterém najdete výuková videa zdarma i za poplatek. V češtině vydává opravdu skvělé výukové semináře Lightgarden Academy, v jejich nabídce najdete workshopy, knihy a video kurzy.

Pořád to není ono? 

Pokud i přes všechnu snahu nejste spokojeni s vašimi výsledky, tak je čas obrátit se o pomoc. Můžete se obrátit na mě s žádostí o konzultaci nad vašimi fotografiemi ohledně fotografování i postprocesu, kterou nabízím pro MINT prodejce za zvýhodněnou cenu 500 Kč za hodinu. Setkat se můžeme osobně v Brně nebo online.

Poslední možnost je pověsit vlastní fotografickou kariéru na hřebík a najmout si profesionálního fotografa. Můžete se ozvat i mně nebo naší druhé fotografce Kláře Vernancové.

 

O autorovi: 

Kateřina Pletichová je jednou ze zakladatelů MINT Marketů a majitelkou značky Lovemusic. Znát ji můžete z MINT Marketů, které celou dobu jejich existence fotí. Pokud máte nějaký dotaz ohledně vašich fotografií nebo produktů, neváhejte se jí i během MINT Marketů zeptat. 

Její vizí při zakládání MINT Marketu bylo motivovat lidi k tomu, aby začali sami vyrábět krásné výrobky a mít práci, která je opravdu baví. MINT Markety se měli stát platformou, která jim umožní setkávat se se svými zákazníky i dalšími tvůrci a bude jim generovat dlouhodobý a průběžný příjem z prodeje jejich výrobků. Je pro ní velkou radostí, že se vize naplnila.

Fotí fullframe zrcadlovkou Nikon Z6, používá objektivy Nikon Z 50mm f/1.8 S, Nikon Z 24-70mm f/2,8 S a Nikon 105 mm f/2.8 VR S NIKKOR Z MC Macro. Miluje focení událostí, ráda fotí pro malé podnikatele a pro svoji vlastní značku.

 

https://www.facebook.com/curlypicturesphoto

https://katerinapletichova.cz/

Nejčtenější

DESATERO toho, co jste vždy chtěli vědět o účasti na marketu, ale báli jste se zeptat

01.10.23 0:00 | Lenka

Máte vyrobenou první kolekci a chcete jí předvést světu na některém z našich MINT marketů, ale nevíte, jak na to? Tady je pár rad a tipů. Už se těšíme na vaše přihlášky.

Číst dále

2016: ROK MINTU

22.12.16 12:06 | MINT

Příběh MINTu se začal rodit letos v létě. Aby naše akce byly mezi konkurencí rozpoznatelné, zvolili jsme sjednocující název i vizuál. Přes jednotný koncept ale marketům v různých městech ponecháváme jejich osobitost (prostě, Praha není Brno a Plzeň nejsou Vary).

Číst dále