Jsou věci, na kterých bude záležet vždy. Patří k nim profesionalita, kvalita a spolehlivost. A ve světě módy navíc musím přidat i originalitu, osobní vztahy a sympatie, které tady fungují možná víc, než kdekoli jinde. Nezáleží na tom, jak zvučné je vaše jméno v módních kruzích, ani jak známá je vaše značka. Platí to pokaždé. Dovolím si tvrdit, že většina návrhářů a designérů nebere svoji profesi jen jako koníčka, ale chce se s ní i živit. Hlavní podmínkou je dostat k sobě zákazníky. Neumím si k tomu představit lepší místa, než jsou módní akce. Na ty přece chodí vaši potenciální klienti.
Rada č. 1: osobní kontakt, ochota a úsměv ve tváři
Na jedné módní prodejní výstavě mě zaujal kabát nebo šaty, už nevím a není to tak podstatné jako to, co mě od nákupu odradilo. Byla to dáma schovaná za monitorem počítače. Pokud z ní občas bylo něco vidět, tak otrávený výraz. Nešlo jen o momentální situaci, nejmenovaná návrhářka tak strávila na akci celý den. V jeho závěru hlasitě projevovala nespokojenost u organizátorů a stěžovala si, že její stánek téměř nikdo nenavštívil. No, byla jediná, kdo se tomu divil.
Rada č. 2: profesionalita
Opět příklad ze života a jiná módní akce. Nepříjemná arogantní rodinka a výběr botiček pro tříletého juniora. Ten ještě nedokázal vyhodnotit, že není na dětském hřišti a mezi krabicemi si hrál na schovávanou za účasti pyšného otce. I tak majitelka značky dokázala udržet nervy na uzdě, zachovala profesionalitu, srovnala krabice zpět do komínků, a světe (ne)div se, prodala jim troje botky.
Rada č. 3: dodržení termínů (= spolehlivost)
Věřte, prosím, i tohle je zážitek na vlastní kůži z loňských trhů, kde si moje těhotná kamarádka vybrala podprsenku na kojení. Potřebovala jen zkrátit ramínka. No, já zkrátím historku a jen dodám, že chlapečkovi je už přes půl roku a podprsenka stále nedorazila. Z toho plyne poučení, slibujte jen to, co dokážete splnit. Vrátí se vám to i se zákazníky.
Rada č. 4: výzdoba „stánku“
Tady příklad ze života není nutný, protože každému je jasné, že i obal prodává. A tím je pro vás prostor, ve kterém prezentujete svoji tvorbu. Proč máte přicházet o zákazníky jen proto, že jste nepřemýšleli nad instalací produktů a výzdobou stánku. Vše, co se odlišuje, poutá pozornost! Tím vás nenabádám, abyste se pouštěli za hranice vkusu. Ale k tomu nemůže ve vašem případě dojít, jste přece umělci…
Rada na závěr: přitažlivá komunikace na sociálních sítích a aktuální webové stránky
K tomu netřeba dodávat víc…