Začali jste vyrábět produkty, se kterými se hlásíte na MINT Market, přečetli jste si Desatero toho, co jste vždy chtěli vědět o účasti na marketu, ale báli jste se zeptat, ale stále tápete v tom, jaké oficiality musí váš stánek splňovat. Tak se na to pojďme podívat.
Pokud chcete zkusit prodávání na MINT Marketu a bude se jednat o vaši první zkušenost, nemusíte si kvůli tomu hned zřizovat živnostenské oprávnění. To je potřeba až ve chvíli, kdy by se jednalo o soustavnou činnost za účelem zisku - tedy začali byste jezdit na trhy pravidelněji.
Limit pro osvobození zdanitelných příjmů se od 1.1.2023 navýšil na 50tis, pokud nemá prodejce jiné zdanitelné příjmy. Pokud má příležitostný příjem nepodnikatelský ještě k jinému příjmu (odprodej výpěstků, veřejné vystoupení, včelaření...), zůstává limit na 30tis, ale musí jít opravdu o příležitostný pronájem, nikoliv pravidelnou činnost. Pokud má zaměstnanec ke svému zaměstnání ještě podnikání, tak tam je limit pro osvobození podnikatelských příjmů 15tis.
Váš stánek musí být viditelně označený a mít viditelně uvedené následující:
- název obchodní firmy / jméno a příjmení
- identifikační číslo (pokud jej máte přidělené)
- odpovědná osoba + adresa sídla / místa podnikání (pokud podnikáte)
S sebou byste měli mít:
- průkaz totožnosti
- živnostenský list (pokud máte)
- smlouvy s brigádníky
Důležitá informace je, že stánek není potřeba nahlašovat na živnostenském úřadu. Smlouvu o pronájmu (v případě MINT Marketu Smluvní podmínky) tisknout nemusíte, ale měly byste je znát (souhlasíte s nimi vždy při odesílání přihlášky a přijdou Vám e-mailem při potvrzení registrace).
Pokud prodáváte potraviny, musíte získat vyjádření Státní zemědělské a potravinářské inspekce. V případě prodeje občerstvení potřebujete vyjádření Krajské hygienické stanice a u masných výrobků vyjádření Krajské veterinární správy. U vlastnoručně vyráběné kosmetiky se musíte v případě kontroly prokázat potřebnými certifikáty. I hračky musí splňovat technické požadavky uvedené v evropské směrnici o bezpečnosti hraček.
Platební systém prodejců na MINT Marketech nekontrolujeme, je tzv. "na vlastní triko". Pokud u vás zákazník nakoupí, měli byste mu vystavit účtenku, pokud o ni má zájem. Povinností je mu tuto možnost nabídnout a pokud na účtence trvá, tak mu jí vydat (ať už fyzickou, nebo elektronickou). Některé aplikace nabízí možnost zaslání účtenky rovnou na e-mail. Určitě doporučujeme zařídit si terminál pro přijímání bezhotovostních plateb – nejjednodušší varianta je podle nás mít terminál stále v mobilu a zajistit si ho u Global Payments (více informací najdete v našem dalším článku).
Závěrečná vlna zavedení elektronické evidence tržeb (EET) se díky covidové vlně nekonala ani konat nebude. Nyní tedy není nutnost příjmy elektronicky evidovat.
Na závěr už bychom jen uvedli, že pokud jste prodejce ze zahraničí a jste zde plátcem DPH, nebojte se nám ozvat, fakturu Vám můžeme vystavit bez DPH. Vydání faktury bez DPH je v systému „reverse charge“. Na živnostenském úřadu v ČR se nemusíte evidovat.
Pokud máte další otázky k Vašemu podnikání, obraťte se ideálně na svoji účetní, případně můžete zkusit položit dotaz ve Facebookové skupině.