Zákulisí marketů s nezávislou módou: Někdy se schovám v backstagi a čtu si nebo spím

8/31/16, 4:45 PM | MINT

Kde sehnat na jednom místě hodiny z vinylové desky s motivem kapitána Ameriky, mapu světa jako stírací los nebo tradiční kapesní nožík rybičku z 24karátového zlata? No přece na Fashion marketech v Brně a v Praze. Ve dvou dubnových víkendech se na jedno místo sjedou výrobci a prodejci nezávislé módy, šperků a designu. Značka tvého srdce (čti Lovemusic) je hrdým pořadatelem těchto akcí. Pojď nakouknout do zákulisí a popovídat si se Zbyňkem a Katkou, kteří spolu v roce 2010 s pořádání Fashion Marketů začali.

Když jste zakládali Lovemusic, sami jste prodávali ve stánku na festivalech. Tehdy jste svoje zboží vlastně ani sami nevyráběli. Jak se z festivalových stánkařů stanou organizátoři největšího trhu s módou u nás?

Katka: Od začátku jsme prodávali na festivalech, na eshopu i ve vlastním obchodě. Začínali jsme s originálním merchandisem světových skupin. Protože jsme neměli peníze na další zboží, začali jsme brát do komise výrobky od českých návrhářů. To byla naše první spolupráce s designéry. Postupně jsme sami začali vyrábět své vlastní výrobky, ale chtěli jsme i nadále podporovat scénu malých českých designérů. A jak jsme sami ze své zkušeností věděli, nejlepší podpora je nabídnout jim prostor pro prodej a navazování kontaktů.

 

Zbyněk: Bylo to v roce 2010, vrátili jsme se z Code Mode, kde jsme s naším stánkem prodávali. Byli jsme u vytržení, jak dobře se prodávalo, jak příjemné to bylo. Rozhodnutí bylo jasné, jestli chceme prodávat na více takových akcích, musíme si je uspořádat.

Začali jsme téhož roku v brněnské Zbrojovce. První Factory Fashion Market byl součástí akce, kterou jsme pořádali s Janem Gerychem (burningboyem), jmenovala se Burning BEATS Factory pARTy. Joo, ta akce, to byla jízda. Potkali jsme se tam i s Omrim Gozem, který tam přijel jako prodejce. Už na následující akci na Stadecu na Kounicově, kam jsme FFM přesunuli, jsme se s ním domluvili, že zkusíme uspořádat nějaký ten Fashion Market společně v Praze. A tak to frčí dodnes.

Tento týden proběhne v Brně už 20. díl Theatre Fashion Marketu, 1. října startuje Weekend Market a v listopadu nás čeká 17. pokračování Prague Fashion Marketu.Stánek Lovemusic na factory Fashion Market Brno

Celý projekt nese název MINT, jednotlivých akcí je ale za celý rok docela dost a každá má svůj vlastní název. Zbyňku, mohl bys shrnout, jaké akce vlastně v rámci projektu MINT pořádáte?

Zbyněk: MINT, to je jen název střechy, pod kterou se sdružují všechny akce na principu trhů, které pořádáme. V Brně je to MINT: Brno Fashion Market, kdy jsme v továrních prostorech anebo před Janáčkovám divadlem. Tam budeme tento týden. V Praze jsme se původně jmenovali Holešovice Fashion Market.

Zezačátku jsme objevovali nevyužité haly v holešovické tržnici. Dvě haly jsme objevili i pro Cirk La Putika – jejich Jatka 78, sídlí v halách 7 a 8, kde jsme tehdy začínali. Když nám už byla tržnice malá, přejmenovali jsme akci na Prague Fashion Market a začali s ním cestovat po Praze a objevovat krásná místa – smíchovská Náplavka, nákladové nádraží Žižkov a Pragovka. Díky tomu cestování ta akce nezevšední.

Prodejce si na MINT vybíráte sami? Je hodně těžké se na akci dostat, respektive, podle jakých kritérií prodejce na trhy vybíráte?

Zbyněk: Výběr prodejců, ten je třeba. Počet prodejních míst na akci je vždy omezen a přihlášených je zpravidla 2x více, než zvládne akce pojmout. Fakt to není jednoduchá práce, zvlášť když mnoho z těch lidí jsou naší kamarádi. Je to práce, z které bolí hlava a pak ucho. To když volají prodejci, kteří nebyli vybráni. Musíme jim vysvětlovat zákony fyziky.

Ve výběru preferujeme dvě skupiny prodejců, ty, kteří už se etablovali a nepřestali pracovat na nových kolekcích, a úplně nové značky. Ta první skupina už má své stálé zákazníky a ti za nimi přicházejí si vyzvednout objednávky, anebo vyzkoušet novinku, kterou viděli na netu. Ta druhá skupina teprve zkouší zákazníky zaujmout. Je zábavné sledovat ty příběhy lidí. Mám raději ty pokorné tvůrce, kteří se nevzdávají, když se napoprvé vše nepodaří. Tak je to totiž i v životě.

Katka: Vždycky mě mrzí, že vzhledem k velkému zájmu musíme odmítat i návrháře, kteří by si tam být zasloužili, ale omezuje nás velikost prostor. Snažíme se nabídnout našim návštěvníkům zajímavou a pestrou nabídku, která se bude obměňovat, a z těchto kritérií vycházíme i při výběru prodejců.

Co je na celé akci nejzajímavější, proč by ji měl člověk navštívit? Pojďte nás trochu navnadit. Třeba někdo, kdo zrovna čte tento článek, ještě na akci nebyl. Na co se může tešit?

Katka: Podle mě naše trhy vynikají v tom, že na nich vládne specifická atmosféra. Pohoda, přátelská komunita, dobrá zábava a pocit, že vaše sny se mohou splnit, pokud se jimi necháte strhnout. Trhy jsou báječné místo na nákup dárků i k tomu, aby člověk udělal radost sám sobě.

Na rozdíl od obchodních řetězců zde najdete skutečné originály a poklady. Navíc podporujete konkrétního prodejce, se kterým zde můžete navázat i osobní kontakt. Neodevzdáváte své peníze nadnárodní korporaci, která své zisky odvede mimo Českou republiku.

Kromě prodejních stánků, u kterých se je vždy na co koukat, zajišťujeme i DJs na celou dobu konání marketu a další doprovodný program.

Zbyněk: Tohle je vlastně práce naší PR Zuzky, ale dobře, můžu vás zkusit nalákat sám :) . Brněnský MINT je zajímavý už jen tím, že je. V Brně jde o jedinou akci podobného druhu – tentokrát v Industře bylo cca 50 prodejců. Ti představují na jaře a na podzim novinky ze svých kolekcí. To by si milovníci a hlavně milovnice módy a designu neměli nechat ujít.

V duchu nových kolekcí se nese i akce v Praze, ale jinak je pražský MINT velikostně úplně někde jinde. V Brně nás navštíví dva až tři tisíce návštěvníků, v Praze to bývá okolo dvaceti tisíc. Je tam nabitý doprovodný program – workshopy, módní přehlídky, DJs... Však přijďte a uvidíte sami!

DJ Kema na factory Fashion marketu v Brně

Jak náročné je takovou akci zorganizovat a kolik lidí je v týmu kolem Fashion marketů?

Zbyněk: Během roku jsme u MINTu čtyři + Katka na mateřské, všichni workoholici, takže zvládáme práci za deset. S Omrim a Katkou dáváme akci směr, nejdůležitější a nejtěžší práci a zároveň s nejlepšími výsledky dělá Lenka Kolářová, naše manažerka. Tímto ji oficiálně, veřejně a nestoudně chválím, je fakt skvělá, dost často nám s Omrim dělá chůvičku. Díky Lenko! A poděkování si samozřejmě zaslouží i Zuzka, která akci komunikuje směrem ven.

Zbyňku, ty býváš na trzích sám přímo na stánku. Letos tomu není jinak. Je něco, na co se v rámci Fashion marketů vždycky těšíš?

Zbyněk: Asi tě překvapím, ale těším se na nudu, která nastává cca dvě hodiny po začátku akce, kdy už je vše hotovo a běží, jak má. Procházím se pak po trhu, užívám atmosféry a povídám si s kamarády prodejci o tom, co bychom mohli dalšího společně podniknout. Někdy se ale taky schovám v backstagi a prostě si čtu anebo spím. Přípravy bývají náročné.

Kam letos ještě vyrazit na Fashion market a kdy? Mrkni na přehled trhů a vyber si.

 

Most read

DESATERO toho, co jste vždy chtěli vědět o účasti na marketu, ale báli jste se zeptat

10/1/23, 12:00 AM | Lenka

Máte vyrobenou první kolekci a chcete jí předvést světu na některém z našich MINT marketů, ale nevíte, jak na to? Tady je pár rad a tipů. Už se těšíme na vaše přihlášky.

Read more

2016: ROK MINTU

12/22/16, 12:06 PM | MINT

Příběh MINTu se začal rodit letos v létě. Aby naše akce byly mezi konkurencí rozpoznatelné, zvolili jsme sjednocující název i vizuál. Přes jednotný koncept ale marketům v různých městech ponecháváme jejich osobitost (prostě, Praha není Brno a Plzeň nejsou Vary).

Read more

More from this author

Letošní MINT: Weekend Market restart

3/31/17, 10:01 PM | MINT

Březen se nesl v MINTu ve znamení prvních letošních trhů. Po krátké zimní pauze jsme otevřeli vrata haly 13 Pražské tržnice a vpustili dovnitř závan čerstvého větru. Naše prostory jsme pěkně vysmejčili a vyšperkovali a těšili se na první návštěvníky. A že jich bylo!

Read more

Elektronická evidence tržeb a kreativní trhy

2/27/17, 4:46 PM | MINT

V poslední době je elektronická evidence tržeb (zkráceně EET) velmi častým tématem v médiích. Hlavně kvůli tomu, že druhá vlna EET je již za dveřmi. Po restauracích a ubytovacích zařízeních, které se k EET musely registrovat k 1.12.2016, budou nyní, k 1.3.2017 nuceni se registrovat maloobchodníci a velkoobchodníci.

Read more

MINTí tým je k nezastavení!

2/23/17, 9:57 PM | MINT

MINTí sezóna se rozjíždí plnou parou vpřed. Za necelý týden startuje po dvouměsíční pauze MINT: Weekend Market v Pražské tržnici v Holešovicích. Svůj termín a místo má už i MINT: Brno Fashion Market a další markety jsou nezadržitelně na cestě.

Read more

První letošní MINT už klepe na dveře

2/14/17, 7:31 PM | MINT

Poslední měsíc a půl je u nás v MINTu ve znamení horečných příprav nové sezony našich designových trhů. Čas neúprosně tiká a naše nervozita a nadšení se stupňuje. Konečně vám můžeme představit březnovou flotilu MINTích designérů. Jsou mezi nimi jak ostřílení prodejci, tak nováčci, všichni ale bez rozdílu pro vás chystají nové kolekce.

Read more

Inspirace od MINTích „zelenáčů“

1/25/17, 4:32 PM | MINT

Ať už to roztáčíme v Holešovicích na pravidelných weekend marketech v hale č. 13 nebo rejdíme kdekoli po republice s naším velkým MINTem, vždycky se snažíme co nejvíce rozšířit svou kolekci prodejců nezávislé módy o nováčky v řadách MINTu a nabídnout vám něco jiného a neokoukaného. V loňském roce jsme zvětšili naši flotilu o několik nových návrhářů, kteří vám (a nám také) donesli čerstvý vítr do plachet.

Read more

Hrajte na MINTu o ceny od designérů

11/27/16, 9:59 AM | MINT

Na velkém předvánoční MINTu můžete také vyhrát kopec dárků, které věnovali naši prodejci. Soutěžit můžete na Instagramu, ale také vyplněním dotazníku ;)

Read more

ŠOK! Mainstreamová média se zajímají o lokální design

9/2/16, 3:02 PM | MINT

Už deset let organizujeme akce, které podporují zdejší umělce a designéry. A musíme říct, že vy, naši návštěvníci, nám děláte radost. Je vás čím dál víc, koho zajímá lokální tvorba a nezávislé značky. Udržitelný způsob života dostává dokonce čím dál větší prostor v nejčtenějších médiích. Např. Blesk pro ženy točí video reportáže přímo na našem Prague Fashion Marketu (dnes už MINT: Prague Fashion Market) a pomáhá dostat na světlo návrháře, kteří nejvíce zaujali jeho redaktory. Kteří to jsou?

Read more

Fotoreport: Ohlédnutí za posledními pěti Prague Fashion Markety

9/1/16, 3:42 PM | MINT

Od letošního září si nás můžete pamatovat jako MINT. To abyste věděli, za čím vším stojíme, a že když jdete na MINT, bude to pecka. Jak ale vypadaly předešlé akce, které jsme pro vás spoustu let pořádali? V tomto článku se zaměříme na Prahu. Jedním z poznávacích znamení dosavadních trhů byly změny lokalit. Baví nás objevovat místa, na která se člověk obvykle nedostane, nebo není zvyklý se na nich zastavit, a zkoušet, jakým způsobem se dá pracovat s geniem loci pražských čtvrtí. Z fotek můžete nasát atmosféru posledních pěti Prague Fashion Marketů - cítíte? Každá voní jinak.

Read more