FASHION REVOLUTION a MINT

22.03.17 16:53 | Fashion Revolution

Před čtyřmi lety, 24. 4. 2013, se zřítila bangladéšská oděvní továrna Rhana Plaza, v jejíchž troskách zahynulo více než tisíc lidí a více než dva tisíce bylo zraněno. Budova byla původně kolaudováno jako administrativní, načerno ovšem byla postavena další dvě patra, ve kterých se šilo. Stěny neunesly vibrace šicích strojů a budova se sesunula k zemi.  Od výroby v této továrně se následně většina oděvních značek začala s okamžitou platností distancovat. Ukázalo se ale, že právě některé z nich v továrně šily, aniž by o tom věděly.

Jak je to možné?

Dodavatelský řetězec módního průmyslu je dnes zcela netransparentní. 50 % oděvních značek dnes neví, kde se vyrábí jejich oblečení a až 85 % neví, odkud pochází materiál na jeho výrobu (Fashion Revolution Report, 2015). Je to především proto, že většina oděvních značek zadává své zakázky přes prostředníky, kteří je pak dále distribuují. Díky tomuto složitému modelu, kdy pravá ruka neví, co dělá levá, pak naším očím zůstávají skryty všechny negativní problémy, které současné fungování módního světa představuje – obrovské znečištění a spotřeba pitné vody, chemizace, nesmyslná produkce skleníkových plynů, podmínky pracovního práva v zemích třetího světa, problematika textilního odpadu a další.


Tkalcovna MILETA

Proto vznikla Fashion Revolution, mezinárodní kampaň, která usiluje o lepší a transparentnější módní průmysl, kampaň, která usiluje o to, aby se podobné tragédie již neopakovaly, aby se snižovaly všechny výše popsané závažné negativní dopady módy na naše životní prostředí i společnost. Kampaň, která motivuje oděvní značky, aby do jedné ukázaly, že nemají co skrývat, aby odkryly svůj dodavatelský řetězec. Transparentnost je totiž vnímána jako nástroj udržitelnosti a netýká se pouze nadnárodních oděvních gigantů. Aby se módní průmysl mohl stát uvědomělejší a životu příznivější aktivitou, je třeba transparentnost na jakékoli úrovni. U velkých i malých.


Playbag Zdena Domokošová šije koženou brašnu Craft Logger

A proto Fashion Revolution a její český tým spojuje síly s MINTem.

MINT market je místem setkávání lokálních tvůrců a značek a jejich zákazníků. Je místem, které sdružuje ty, kteří se snaží tvořit módu jinak. Lokálně – to především. Kdo ale skutečně stojí za každým produktem, který značky nabízejí, odkud pochází materiál na jeho výrobu, odkud jednotlivé komponenty?

JAIN & KŘÍŽ  Výroba raznic na základě kresby v indickém státe Uttar Pradesh.
JAIN & KŘÍŽ Výroba raznic na základě kresby v indickém státe Uttar Pradesh.

 

“Člověk je veliký tím, že pociťuje odpovědnost. Odpovědnost tak trochu za osud lidí, v dosahu své činnosti.”

(Antoine de Saint – Exupéry)

Módní průmysl stojí na prahu změny. A začíná to vnímat i spotřebitel. Vaše tvorba už by tak dávno neměla být jen o produktu samotném. Vaše tvorba by měla zhmotňovat určitý názor, filozofii, životní postoj. Musíte mít příběh, odlišit se, umět zaujmout, mít dlouhodobou vizi, být upřímný, být autentický, tvořit módu s přesahem, módu, která promlouvá a kultivuje. Vás, vaše zákazníky, okolní svět. Módu, která má čisté svědomí.


Dílna Playbag

Fashion Revolution je platformou, která je Vám v tomto směru maximálně k dispozici. Podpora z naší strany směrem k Vám je všeobjímající. Sledujte tak, co všechno pro Vás společně s MINTem chystáme.

Zodpovědně a s láskou už od samého začátku. Tak, jak by to mělo být.


Zuza Ryšavá, Veronika Blabla, Magda Zachová

 

Veronika Blabla Hubková, FASHION REVOLUTION CZECH REPUBLIC

Nejčtenější

DESATERO toho, co jste vždy chtěli vědět o účasti na marketu, ale báli jste se zeptat

01.10.23 0:00 | Lenka

Máte vyrobenou první kolekci a chcete jí předvést světu na některém z našich MINT marketů, ale nevíte, jak na to? Tady je pár rad a tipů. Už se těšíme na vaše přihlášky.

Číst dále

2016: ROK MINTU

22.12.16 12:06 | MINT

Příběh MINTu se začal rodit letos v létě. Aby naše akce byly mezi konkurencí rozpoznatelné, zvolili jsme sjednocující název i vizuál. Přes jednotný koncept ale marketům v různých městech ponecháváme jejich osobitost (prostě, Praha není Brno a Plzeň nejsou Vary).

Číst dále

Více od autora

Víte, z čeho šijete?

22.08.17 13:31 | Fashion Revolution

V roce 2012 organizace Greenpeace provedla studii s názvem Toxické nitky, kdy od 20 oděvních značek namátkou nakoupila několik kusů oblečení, které následně zkoumala na přítomnost chemikálií. U všech zkoumaných oděvů byla přítomnost zdraví škodlivých chemikálií ve větší či menší míře prokázána. Jednalo se o klasické značky fast fashion řetězců, ale i o luxusní brandy. Kauza se nevyhla ani české firmě Blažek.

Číst dále

Jak mohu jako tvůrce snížit textilní odpad v módním průmyslu?

29.05.17 21:45 | Fashion Revolution

Fashion Revolution Week, každoroční virtuální happening za lepší a transparentnější módní průmysl, který letos proběhl v termínu 24. – 30. 4., je za námi. Děkujeme všem, kteří se zapojili, ať už z pozice tvůrce nebo spotřebitele. Sociální sítě během týdne zaplavila spousta fotek v oblečení naruby, naše komunita vzrostla a stejně tak i povědomí o současném fungování módního průmyslu a jeho negativních vlivech.

 

Číst dále

Fashion Revolution Week - společnými silami za lepší módní svět

21.04.17 10:07 | Fashion Revolution

Už v pondělí 24. 4. 2017 startuje po celém světě Fashion Revolution Week. Virtuální happening, který každoročně připomíná pád bangladéšské oděvní továrny Rhana Plaza a jehož cíl je jediný – transparentní módní průmysl. Stavte se na MINT: Prague Fashion Marketu v termínu 29. a 30. dubna a vyfoťte se ve speciálním Fashion Revolution fotokoutku.

Číst dále