UDRŽITELNÁ MÓDA V PRAXI

08.10.17 21:03 | MINT

Mluví se o ní víc a víc. Z úst hrstky zasvěcených si našla cestu do komerčních časopisů, televize i do našich šatníků. Řeč je o udržitelné módě. Trendu dnešní doby, který se pomalu ale jistě stává normou. Protože prostě nemáme na výběr.

 

Naše frustrace z toho, jak dnešní módní průmysl funguje začíná být až hmatatelná. Obchody s rychlou módou praskají ve švech. Valí se na nás oblečení šité horkou jehlou, neznámo kde a neznámo kým. Spotřeba a znečistění vody, užívání chemických látek, problematické pracovní podmínky, produkce plynů, které způsobují klimatické změny, problém textilního odpadu, aktuální témata, která se jako strašáci schovávají v našich šatních skříních a nám to přestává být fuk.

 


Pozornost tak stále častěji upínáme k brandům, které jsou nám schopny vyčistit konzumem zaneřáděnou karmu a nabídnout o něco čistější svědomí. 

 


Chvála bohu.

 


----------------------------

 


Jste-li oděvní tvůrce, který si jako svůj účel definoval snahu vyrábět lokálně hezké a kvalitní oblečení, vězte, že v dlouhodobém horizontu je to málo. Módní průmysl stojí na prahu změny a kdo ji nereflektuje v dostatečném předstihu může přijít s křížkem po funuse.

Zodpovědná módní tvorba, která kultivuje nejen svého zákazníka, ale i okolní svět, to je to oč tu běží.

 


Jak do toho?

 


1/ Už v prvopočátku myšlenky svého oděvního podnikání byste měli uvažovat o tom, jaký produkt vlastně pouštíte na trh. Měli byste uvažovat o tom, z čeho bude vyroben. Budete používat nové materiály, budete upcyklovat, nebo se pustíte do kombinace obého? Jak náročná bude údržba Vámi nabízeného oděvu během nošení? Co se s ním stane, až ho spotřebitel donosí? Jakou přidanou hodnotu zákazníkovi vlastně přinášíte? To vše jsou otázky, na které byste měli být schopni odpovědět. 

 

2/ Až 90 % konvenčních oděvních značek dnes neví, odkud pochází materiál na jejich výrobu. Vy byste to vědět měli a současně i přemýšlet o tom, jak se materiál chová, zda ho bude třeba ve fázi užívání žehlit, jakou má životnost. Sledovat technologický vývoj a začleňovat do své výroby ekologické materiály. 

 

3/ Mějte maximální dohled nad vlastní výrobou. Zprostředkujte zákazníkovi celý proces vzniku vašeho produktu, nechte ho nahlédnout pod pokličku. Ukažte fotky ze samotné produkce, ukažte ty, kdo za výrobou stojí. Buďte transparentní ve svém dodavatelském řetězci, ve své cenotvorbě. Ukažte zákazníkovi, za co u vás platí. 

 

4/ Řádně si spočítejte, za kolik budete svůj produkt prodávat. Ať se nám to líbí nebo ne, tričko vyráběné s respektem k přírodě a s úctou k lidem prostě nestojí tři stovky. Promítněte do své ceny nejen samotnou výrobu, předvýrobní a povýrobní procesy, ale zpoplatněte i ekologickou stopu, kterou vaše výroba chtě nechtě zanechává. A vše dobře komunikujte. Příklady z praxe ukazují, že ví-li zákazník, za co platí a že je mu nabízen produkt s přesahem, je ochoten si připlatit. Stůjte si za svoji cenovou politikou. Nevyrábějte levné produkty.
Vlivem nízké ceny jsou oděvy a doplňky vnímány jen jako spotřební zboží, jednoúčelová položka. Dnes nakupujeme 4x více než před dvaceti lety a každým rokem roste množství textilního odpadu. Nebuďte toho součástí. Nevyrábějte pro skládku. Produkujte kvalitu a nechte si za ni zaplatit.

 


5/ Odpovídat za svůj produkt i poté, co jej váš zákazník donosí, je tou největší výzvou. Natolik si totiž stojíte za svojí produkcí a použitý materiál má pro vás takovou cenu, že jste od zákazníka schopni donošený produkt znovu odebrat nebo odkoupit a dále s ním dle jeho opotřebenosti pracovat. 

 

Pět bodů na které byste na svojí cestě k udržitelné tvorbě měli myslet. Pět bodů, které budeme v holešovické tržnici v rámci MINT: POP UP HALL 13 probírat offline už 21. října.

 


Jak tvořit a neškodit? Přijďte se inspirovat příklady zahraničních brandů, které to s námi myslí zodpovědně. 

 


Veronika Blabla Hubková, která v ČR koordinuje mezinárodní kampaň Fashion Revolution, profesně se věnuje udržitelné módě a problematice textilního odpadu Vám v rámci tří bloků na případových studiích oděvních značek přiblíží možnosti, jak s udržitelností pracovat a posunout tak sebe i svoji tvorbu zas o kousek dál.

 

PROGRAM 21.10. na MINT: POP UP HALL 13


17:00 – 17:45

Transparence

Jaký benefit přináší transparentní dodavatelský řetězec a cenotvorba Vašich produktů?

Case study: Honest By, Everlane, Nehera

Vstup: 200 Kč

 

17:45 – 18:30 

Take back system

Zodpovědná značka řeší nejen to, z čeho a kde oděv vyrobí, ale soustředí se i na to, co se s oděvem stane, až ho zákazník donosí. 

Case study: Patagonia, Mud Jeans, dětská značka oblečení Vigga

Vstup 200 Kč

 

18:30 – 19:15

Fenomén upcyklace

Textilní odpad je aktuálně jedním z největších problémů módy. Jak nebýt součástí problému, ale řešení?

Case study: Zero Waste Daniel, Schmidtakahashi, Reformation 

Vstup: 200 Kč

 


Zvýhodněná cena za tři bloky: 500 Kč

 


Rezervujte si své místo včas na veronika.blabla@centrum.cz

 


Událost a více informací najdete zde.

Štítky

Nejčtenější

DESATERO toho, co jste vždy chtěli vědět o účasti na marketu, ale báli jste se zeptat

01.10.23 0:00 | Lenka

Máte vyrobenou první kolekci a chcete jí předvést světu na některém z našich MINT marketů, ale nevíte, jak na to? Tady je pár rad a tipů. Už se těšíme na vaše přihlášky.

Číst dále

2016: ROK MINTU

22.12.16 12:06 | MINT

Příběh MINTu se začal rodit letos v létě. Aby naše akce byly mezi konkurencí rozpoznatelné, zvolili jsme sjednocující název i vizuál. Přes jednotný koncept ale marketům v různých městech ponecháváme jejich osobitost (prostě, Praha není Brno a Plzeň nejsou Vary).

Číst dále

Více od autora

Nespolíhej na Ježíška!

04.12.17 22:12 | MINT

Spoléhat na Ježíška můžou jen ti malí. My ostatní musíme přípravám nejkrásnějších svátků věnovat čas, nápady a peníze. A aby to všechno opravdu klaplo, chce to předem nějakou inspiraci. Nejdůležitější je, vybrat si ten správný nákupní prostor. S tím by měl být spojený i požadavek nenechat se stresovat protivnými prodavačkami, davy dalších nakupujících, nedostatkem invence a příšernou hudbou. Podmínky jsou dané, teď jen zbývá je správně vyhodnotit.  Pokud začneme ideální adresou, vyjde nám Kampus Hybernská. Proč právě tady? A kdy že? Od pátku 8. do neděle 10. prosince.

Číst dále

Vařím v ateliéru, maluju v kuchyni: každodenní i sváteční porcelánové radosti

21.11.17 22:31 | MINT

Plout proti proudu není snadné, ale když už se do toho někdo pustí, může to přinést radost i těm ostatním. Karlovarská výtvarnice Jitka Tomanová to potvrzuje každým kouskem svého designového porcelánu

Číst dále

Jak oživit outfit? Nápaditými a barevnými šperky Acid Design

06.11.17 23:22 | MINT

Do tvorby šperkařky Ilony Fiuráškové se promítá její původní profese sklářky společně se zážitky a inspiracemi, s nimiž se setkává na svých cestách. Její aktuální kolekce doprovází výraznější barevnost, již nabízí material Perspex, z něhož ve spojení s chirurgickou ocelí navrhuje originální šperky.

Číst dále

3 + 1 otázky pro Banána anebo co nevíte o MINT: POP UP HALL 13

24.10.17 12:37 | MINT

Před měsícem jsme otevřeli první alternativní obchodní dům v České republice. Co nás k tomu vedlo a jaká byla motivace pustit se do projektu, který u nás nemá obdoby? Dozvíte se z rozhovoru s jedním ze zakladatelů MINT marketů Zbyňkem "Banánem" Hanko, který je zároveň také spolumajitelem značky Lovemusic, jež má až do konce roku showroom v MINT: POP UP HALL 13

Číst dále

Čarbičková bijoux tvoří ozdoby nejen pro romantické indiánky

02.10.17 13:34 | MINT

Značka Čarbičková bijoux patří návrhářce originálních šperků a doplňků, Anně Čurlejové Polákové. Extravagantní originály ruční výroby ozdobí romantičky i dobrodružky. Čelenky z peří nebo umělých květů hýří barvami i nápady.

 

Číst dále

Rady, které vám rodiče do života (ne)dali aneb Jak se prezentovat na prodejních akcích

11.09.17 19:43 | MINT

Jsou věci, na kterých bude záležet vždy. Patří k nim profesionalita, kvalita a spolehlivost. A ve světě módy navíc musím přidat i originalitu, osobní vztahy a sympatie, které tady fungují možná víc, než kdekoli jinde.  

Číst dále

Laboka ve vás probudí kreativitu

05.09.17 9:37 | MINT

Ze šperků a náhrdelníků této české značky si vyberou milovníci dřeva, skla, kovů a momentálně i minerálů.

Číst dále

Prázdniny budou končit a ještě jste nebyli v Plzni ani Českých Budějovicích?

15.08.17 15:00 | MINT

Otázka nepatří domorodcům, to jen pro pořádek. 

 

Číst dále

Ženská a elegantní móda Design by Lucie

20.07.17 9:00 | MINT

MINIROZHOVOR s návrhářkou Lucií Markovou, autorkou značky Design By Lucie

 

Číst dále

Alternativní obchoďák - chystáme něco, co tu ještě nebylo

10.07.17 17:53 | MINT

Nejoblíbenější část roku, prázdniny, které v kalendáři odstartovaly celou řadu akcí, jsou pro nás MINT(ˇ)áky naopak časem, kdy na chvíli zavíráme brány haly č.13 v Pražské tržnici a pouštíme se do vymýšlení nových projektů. Pořád nás baví objevovat nové tvůrce a značky. Pokračovat v tom budeme dál. 

Číst dále

MUST HAVE pro skvěle strávené léto

19.06.17 15:41 | MINT

Poslední šanci, jak doplnit do prázdninových zavazadel to, co vám chybí, aby léto bylo tím nej….,  máte teď v pátek a sobotu 23. a 24.června na MINT: Prague Fashion Marketu na Karláku. Nezáleží na tom, jestli budete mířit z jednoho festivalu na druhý, prožijete léto na vodě nebo jste se právě zamilovali a nehodláte se hnout od své nové lásky nikam, vždycky budete mít to své must have.

Číst dále

Mýdlové orgie, šperky z betonu a hnízda pro miminka aneb poslední MINT: Weekend Market klepe na dveře

12.06.17 22:33 | MINT

Je nám jasné, že už dávno všichni znáte halu č. 13 v Pražské tržnici v Holešovicích, která se již několik měsíců každou sobotu proměňuje v obchodní centrum plné autorské tvorby českých designerů, návrhářů a šperkařů. Poslední šanci uspokojit touhu po něčem originálním ještě před prázdninami máte tuto sobotu, potom zase až na podzim.

Číst dále

TRIANGL - MINT: Weekend Market, Vnitroblock, Továrna. Tři značky, které jsou spojeny s revitalizací zchátralých a nevyužitých objektů v Holešovicích. 

15.05.17 15:55 | MINT

Na úspěšný předvánoční Triangl navazuje v sobotu 27. května jeho jarní pokračování. Možná jste první Triangl prošvihli, ale důležité je, že koncept zůstává nadále stejný, mění se pouze náplň. V překladu to znamená, že MINT: Weekend Market v Pražské tržnici, Vnitroblock i Továrna opět poskytnou prostor pro setkání příznivců módy, designu, kreativity i tance, aby jim představily známé i začínající tvůrce. 

Číst dále

MINT: Weekend Market zve k pravidelným návštěvám i v květnu a červnu

04.05.17 23:07 | MINT

Nejen, že jsme o tom už mluvili, ale zpráva několikrát proběhla i tiskem. Halu č. 13 v Pražské tržnici mohou od loňského podzimu každou sobotu jako stálou adresu uvádět současní čeští tvůrci módy a designu. A nejen to. Pravidelně se k nim přidávají také umělci, jejichž ateliéry a dílny sídlí na Praze 7. Ti mohou v květnu využívat prostor, který jim v rámci nově vybudovaného Design Boxu může MINT: Weekend Market nabídnout, navíc s podporou městské části Prahy 7, tedy zdarma.

Číst dále