Fashion Revolution Week, každoroční virtuální happening za lepší a transparentnější módní průmysl, který letos proběhl v termínu 24. – 30. 4., je za námi. Děkujeme všem, kteří se zapojili, ať už z pozice tvůrce nebo spotřebitele. Sociální sítě během týdne zaplavila spousta fotek v oblečení naruby, naše komunita vzrostla a stejně tak i povědomí o současném fungování módního průmyslu a jeho negativních vlivech.
Ale pořád je velký kus cesty před námi.
Foto z brněnského eventu v rámci FRW, fotocredit: Petra Varaďová
Co plánujeme na nadcházející podzim 2017 a jaro 2018?
Naším hlavním cílem následujících měsíců bude komunikovat problematiku textilního odpadu, jak z pozice spotřebitele, tak samotného tvůrce nebo oděvní značky.
Každým rokem, je ve světě vyrobeno 100 miliard nového kusu oblečení. 60 % z tohoto objemu skončí na skládce ještě ten samý rok. Potýkáme se s obrovskou textilní nadprodukcí a následnou nadspotřebou, vlivem impulsivních koupí plýtváme přírodními zdroji a prostřednictvím svých napěchovaných šatníků přispíváme ke klimatickým změnám.
Oděvy ale nejsou jediným zdrojem textilního odpadu na světě. Ten totiž vzniká již ve fázi jejich samotné výroby, což je téma pro Vás – tvůrce, kteří se pravidelně účastníte Mint Marketu.
Světová spotřeba textilních materiálů se odhaduje na 73 milionů tun a předpokládá se že bude každoročně narůstat asi o 4 % do roku 2025 (APIC 2014). 20 % textilních materiálů se nikdy nestane produktem, protože končí jako výrobní odpad v továrnách nebo oděvních dílnách. Jedná se o prostřihy z výroby, konce rolí, zkušební potisky a tzv. deadstock – materiály, který byly nakoupeny na výrobu určité kolekce ale nespotřebovaly se v plné míře. (Redress, 2017, document Frontline Fashion).
Jak mohu jako tvůrce přispět k pozitivní změně?
1/ Maximálně využijte plochu dané látky
Mějte na paměti veškeré přírodní zdroje, pracovní úsilí a ekologickou stopu, kterou výroba daného materiálu přinesla. Snažte se daný střih vypolohovat tak, aby byl odpad co nejmenší, současných 20 % je příliš vysoké číslo. Zkuste pracovat s technikou zero – waste.
Zdroje: archiv značky The North Face
2/ Pracujte s deadstockem oděvních firem
Namísto nákupu nových látek se soustřeďte na vyhledávání již vyrobených a neupotřebených. Nakontaktujte se s oděvními firmami u nás i v zahraničí a ptejte se po deadstocku – materiálech, které menším i větším firmám zbývají po výrobě konkrétní kolekce a dále leží na skladě ladem. Domluvte si návštěvu a vypravte se na průzkum. Možností je nespočet. A je to veskrze detektivní práce, která Vás bude bavit!
Inspirace:
- berlínská značka Aluc, která z deadstocku šije pánské košile
- Reformation z LA, která z deadstocku šije část svých dámských kolekcí
- estonská značka Reet Aus
Zdrojování deadstocku ve firmě Pleas Havlíčkův Brod, archiv: Veronika Blabla Hubková
3/ Používejte metodu rekonstrukce
Secondhandových oděvů je všude tolik, že určitě stojí za zvážení metoda rekonstrukce. Neopouštějte staré kousky pro nové a doplňte svoji kolekci o kousky z druhé ruky, které pomocí důmyslného přešití a sofistikovaných úprav vrátíte zpět do oběhu.
Inspirace:
- berlínská značka Schmidttakahashi
- projekt The Renewal Worskhop
- Katie Jones z Londýna
Vystupte ze své komfortní zóny, buďte zodpovědným tvůrcem a zkuste ve své tvorbě najít ten správný a potřebný balanc mezi udržitelností a estetikou.
Fashion Revolution pro Vás ve spolupráci s Mintem na toto téma chystá pár inspirativních potkávaček, první třeba už na MINT: Brno Fashion Marketu na Zelném trhu v úterý a středu 20. a 21. června.
Buďme ve spojení.