Mluví se o ní víc a víc. Z úst hrstky zasvěcených si našla cestu do komerčních časopisů, televize i do našich šatníků. Řeč je o udržitelné módě. Trendu dnešní doby, který se pomalu ale jistě stává normou. Protože prostě nemáme na výběr.
Naše frustrace z toho, jak dnešní módní průmysl funguje začíná být až hmatatelná. Obchody s rychlou módou praskají ve švech. Valí se na nás oblečení šité horkou jehlou, neznámo kde a neznámo kým. Spotřeba a znečistění vody, užívání chemických látek, problematické pracovní podmínky, produkce plynů, které způsobují klimatické změny, problém textilního odpadu, aktuální témata, která se jako strašáci schovávají v našich šatních skříních a nám to přestává být fuk.
Pozornost tak stále častěji upínáme k brandům, které jsou nám schopny vyčistit konzumem zaneřáděnou karmu a nabídnout o něco čistější svědomí.
Chvála bohu.
----------------------------
Jste-li oděvní tvůrce, který si jako svůj účel definoval snahu vyrábět lokálně hezké a kvalitní oblečení, vězte, že v dlouhodobém horizontu je to málo. Módní průmysl stojí na prahu změny a kdo ji nereflektuje v dostatečném předstihu může přijít s křížkem po funuse.
Zodpovědná módní tvorba, která kultivuje nejen svého zákazníka, ale i okolní svět, to je to oč tu běží.
Jak do toho?
1/ Už v prvopočátku myšlenky svého oděvního podnikání byste měli uvažovat o tom, jaký produkt vlastně pouštíte na trh. Měli byste uvažovat o tom, z čeho bude vyroben. Budete používat nové materiály, budete upcyklovat, nebo se pustíte do kombinace obého? Jak náročná bude údržba Vámi nabízeného oděvu během nošení? Co se s ním stane, až ho spotřebitel donosí? Jakou přidanou hodnotu zákazníkovi vlastně přinášíte? To vše jsou otázky, na které byste měli být schopni odpovědět.
2/ Až 90 % konvenčních oděvních značek dnes neví, odkud pochází materiál na jejich výrobu. Vy byste to vědět měli a současně i přemýšlet o tom, jak se materiál chová, zda ho bude třeba ve fázi užívání žehlit, jakou má životnost. Sledovat technologický vývoj a začleňovat do své výroby ekologické materiály.
3/ Mějte maximální dohled nad vlastní výrobou. Zprostředkujte zákazníkovi celý proces vzniku vašeho produktu, nechte ho nahlédnout pod pokličku. Ukažte fotky ze samotné produkce, ukažte ty, kdo za výrobou stojí. Buďte transparentní ve svém dodavatelském řetězci, ve své cenotvorbě. Ukažte zákazníkovi, za co u vás platí.
4/ Řádně si spočítejte, za kolik budete svůj produkt prodávat. Ať se nám to líbí nebo ne, tričko vyráběné s respektem k přírodě a s úctou k lidem prostě nestojí tři stovky. Promítněte do své ceny nejen samotnou výrobu, předvýrobní a povýrobní procesy, ale zpoplatněte i ekologickou stopu, kterou vaše výroba chtě nechtě zanechává. A vše dobře komunikujte. Příklady z praxe ukazují, že ví-li zákazník, za co platí a že je mu nabízen produkt s přesahem, je ochoten si připlatit. Stůjte si za svoji cenovou politikou. Nevyrábějte levné produkty.
Vlivem nízké ceny jsou oděvy a doplňky vnímány jen jako spotřební zboží, jednoúčelová položka. Dnes nakupujeme 4x více než před dvaceti lety a každým rokem roste množství textilního odpadu. Nebuďte toho součástí. Nevyrábějte pro skládku. Produkujte kvalitu a nechte si za ni zaplatit.
5/ Odpovídat za svůj produkt i poté, co jej váš zákazník donosí, je tou největší výzvou. Natolik si totiž stojíte za svojí produkcí a použitý materiál má pro vás takovou cenu, že jste od zákazníka schopni donošený produkt znovu odebrat nebo odkoupit a dále s ním dle jeho opotřebenosti pracovat.
Pět bodů na které byste na svojí cestě k udržitelné tvorbě měli myslet. Pět bodů, které budeme v holešovické tržnici v rámci MINT: POP UP HALL 13 probírat offline už 21. října.
Jak tvořit a neškodit? Přijďte se inspirovat příklady zahraničních brandů, které to s námi myslí zodpovědně.
Veronika Blabla Hubková, která v ČR koordinuje mezinárodní kampaň Fashion Revolution, profesně se věnuje udržitelné módě a problematice textilního odpadu Vám v rámci tří bloků na případových studiích oděvních značek přiblíží možnosti, jak s udržitelností pracovat a posunout tak sebe i svoji tvorbu zas o kousek dál.
PROGRAM 21.10. na MINT: POP UP HALL 13
17:00 – 17:45
Transparence
Jaký benefit přináší transparentní dodavatelský řetězec a cenotvorba Vašich produktů?
Case study: Honest By, Everlane, Nehera
Vstup: 200 Kč
17:45 – 18:30
Take back system
Zodpovědná značka řeší nejen to, z čeho a kde oděv vyrobí, ale soustředí se i na to, co se s oděvem stane, až ho zákazník donosí.
Case study: Patagonia, Mud Jeans, dětská značka oblečení Vigga
Vstup 200 Kč
18:30 – 19:15
Fenomén upcyklace
Textilní odpad je aktuálně jedním z největších problémů módy. Jak nebýt součástí problému, ale řešení?
Case study: Zero Waste Daniel, Schmidtakahashi, Reformation
Vstup: 200 Kč
Zvýhodněná cena za tři bloky: 500 Kč
Rezervujte si své místo včas na veronika.blabla@centrum.cz